|
Intresset för D-vitamins potential att ge hälsomässiga effekter utöver det klassiska området benhälsa har under de senaste åren varit mycket stort. För cirka ett år sedan publicerade Institute of Medicine, USA, nya, högre rekommendationer, vilket bidrog ytterligare till diskussionen. I Finland har man nyligen utökat berikningen och ändrat rekommendationerna om tillskott till barn.
De nya rönen om D-vitamins betydelse för hälsan "beyond bone" är intressanta, men ännu råder ingen vetenskaplig enighet i frågan om D-vitamins betydelse för hälsomässiga effekter utanför skelettet. Det finns inte heller någon konsensus i frågan om den nya kunskapen medför anledning att eftersträva ett högre intag, och i så fall genom vilka åtgärder. I detta temanummer belyser vi det aktuella kunskapsläget och hur olika forskare ser på dessa frågor.
Beställ lösnummer eller prenumeration här>>
Call for papers - nordiska forskare inbjuds att skriva i Nordisk Nutrition 2012
Ta chansen att kommunicera ditt forskningsområde!
Eller varför inte ge ditt bidrag till debatten kring en aktuell
och angelägen fråga?
Forskare som skriver på nordiska språk inbjudes härmed
att skicka in bidrag för publicering i Nordisk Nutrition.
Laddar ner pdf här för mer information!
|